Kamikaze
Agneta Pleijelová
Dvojportrét
Co se stane, jestliže se setkají dvě tak rozdílné osobnosti jako rakouský
expresivní malíř Oskar Kokoschka a patrně nejznámější anglická autorka
detektivních románů Agatha Christie? O čem si mohou tito dva výluční jedinci
vyprávět, když už spolu musejí strávit společný čas, než vznikne jeden obraz?
Román švédské autorky Agnety Pleijelové (* 1940) o setkání velkých umělců se
otevírá jako kniha ve chvíli, kdy manžel Agathy Christie a její vnuk požádají
malíře o portrét své nevšední manželky a babičky. Ta, do jisté míry proti své
vůli, se nechává od uznávaného malíře portrétovat, a přitom klade přímé, často
velmi osobní otázky, týkající se například jeho problematického vztahu k Almě
Mahlerové, na oplátku poodhrne před malířem roušku, jež zakrývá tajemství o
jejím legendárním zmizení. A tak mají protagonisté během šesti sezení, které
si Kokoschka vymínil, možnost proniknout jeden druhému takříkajíc pod kůži,
a zamýšlený portrét se mění v dvojportrét, kterým získávají oba dva.
Překlad ze švédského originálu Zbyněk Černík